Tóch weer de auto!

De oplettende lezertjes van mijn vorige Namibische blogs zullen zich herinneren dat ‘Sirkel Motors’, de garage waar ik mijn ‘Oude Schicht’ had gekocht me had getild door een service beurt en een revisie van de versnellingsbak te beloven en later te doen alsof die inderdaad waren uitgevoerd door me een rekening van een gespecialiseerd bedrijf te laten zien ten bedrage van € 2800,- (!).

AAP UIT DE MOUW
Op mijn vorige reis (zie blog december 2011) leverde die leugen me door een rotte as al grote problemen op. Nu hoorde ik al dagen lang een verdacht geluid dat me deed besluiten het oordeel van de Toyota garage in Kaapstad in te roepen. Hun diagnose: versnellingsbak naar de vaantjes. Hun advies: zet ‘m op de trein naar Windhoek want ’t is sterk de vraag of hij het op eigen kracht haalt. Die garage was zo vriendelijk om te bellen naar het bedrijf dat de revisie officieel had gedaan en ze te vragen wat ze in godsnaam met de versnellingsbak hadden uitgevoerd. Daar kwam de aap uit de mouw. Het antwoord: ‘Toen Sirkel Motors vernam wat de kosten van revisie zouden worden, was hun reactie: ‘Don’t do it’’, aldus dat bedrijf. Ik merkte het natuurlijk tijdens het rijden. Alleen dacht ik met de schakelinstructies van mijn neef Michiel het probleem in de klauw te houden. Grote vraag die nu rijst, is dus hoe Sirkel Motors dan aan een rekening kan komen van dat gespecialiseerde bedrijf? Dat raadsel kan alleen door een autochtone Afrikaan worden opgelost.
Dreigen met een advocaat? Kansloos.

HARDE SCHIJF
Maar nu! Wat te doen? Gelukkig had ik deze keer Marijke en Jel bij me, beiden begenadigd met een redelijk grote harde schijf in de bovenkamer, dus ik hoefde het voor een keer niet alleen te doen.
En….! we hadden in Kaapstad internet. Jel kroop dus meteen achter zijn iPad.
Wat waren de criteria waar de oplossing aan moest voldoen?
• Waar kon ik de auto stallen gedurende een paar maanden?
• Waar hij tegelijk gerepareerd kan worden.
• Tegen lagere kosten dan in een officiële Toyota garage.
• Vanwaar we in Windhoek kunnen komen voor het vliegtuig.
• Waar ik hem zonder eigen vervoer ook weer kan ophalen ergens in november of december.
• We moesten de reis toch liefst met een beetje vakantiegevoel kunnen voortzetten.

OPSLEPEN?
Onderzoek, vooral op internet (goddank zaten we in Kaapstad) leverde het volgende op:
• In Kaapstad kon de auto niet maandenlang blijven staan.
• Op de trein zetten, viel ook af. Er loopt geen trein van Kaapstad naar Windhoek.
• Vervoeren per schip naar Walvis Baai duurde te lang. En stalling in Windhoek en Walvis Baai was volstrekt onzeker. En reparatie zou dan moeten gebeuren dan bij een dure officiële Toyota garage.
• Stalling en reparatie bij Rusty in Tshabong? Zou kunnen, maar hoe zou de auto daar moeten komen? En we zouden er moeilijk weg komen naar Windhoek. Ophalen zou ook weer een probleem worden.
• Het werd – na wat heen en weer gebel – Upington, bij de gebroeders Bean van Cape Cruisers. Alleen moesten we er met een rotte versnellingsbak naartoe rijden en het risico lopen dat die het onderweg zou begeven. Omdat we ook nog eens eerst naar de wijngebieden rond Stellenbosch, Paarl en Franschhoek wilden, hebben we het hier over zo’n 1200 kilometer in totaal. Opslepen zou een heel dure zaak worden.
Vanuit Upington konden we in geval van nood altijd nog met een bus naar Windhoek.

CIRCUS
Jel’s gespeur op internet leverde op dat we via http://www.carrental.com vanuit Upington onder veel gunstiger voorwaarden een Hertz-auto konden huren dan via de officiële Hertz website. Gunstiger qua prijs en vooral: ongelimiteerd qua toegestane kilometers per dag.

Denk overigens niet dat het regelen via internet zo simpel was. Tot tien keer toe viel het internet weg op het moment dat we wilden bevestigen. Tot gek wordens toe. En toen waren de gekochte internetminuten op! Dus daar begon het circus weer van vooraf aan. Uiteindelijk zijn we op goed geluk naar Upington vertrokken in de hoop ter plekke een auto te kunnen regelen. Maar tot onze verbazing belde carrental.com ons persoonlijk op om te informeren wat er mis was gegaan met boeken via internet. Lof lof! Dat bedrijf mag zich tooien met het predicaat proactief. Die gaan het maken.

Een probleem bij alle verhuurders was dat we de auto wilden oppikken in Upington en afleveren in Windhoek. Daar betaal je een forse premie voor; terugbrengen naar dezelfde plek is veeeuuul goedkoper! Maar al met al: stallen en repareren in Upington en daar een auto huren om de reis voort te zetten, was de beste oplossing. In november of december vlieg ik naar Upington en pik daar de kar op. (Kandidaten??) Als ervaringsdeskundige vertrouw ik de broertjes Bean. (Zie blog december 2011.) Dus we réden naar de wijnlanden en naar Upington. Leven is risico lopen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s